20 July 2015

London: Sir John Soane´s Museum





Dovoluji si tvrdit, že jsem objevila to nejlepší muzeum v Londýně. A co je na tom nejlepší? Je zdarma a není to číslo jedna v turistických příručkách, takže nění naravé k prasknutí. Sir John Soane Museum jednoznačně doporučuji.




Sir John Soane´s Museum
13 Lincoln's Inn FieldLondonWC2A 3BP

Mon   closed  

Tue - Sat 10am-5pm
Sun   closed




Byla to vlastn náhoda, že jsem tohle místo našla. Pracovně jsem měla schůzku v Lincoln´s Inn kousek od muzea. To je mimochodem moc pěkné a klidné místo a ač se to nezdá, je přístupné veřejnosti, rozhodně stojí za návštěvu. Cestou zpět ze schůzky mě zaujal jeden dům hned vedle Licoln´s Inn Fields parku a když jsem pak hledala muzeum pro mezinárodní delegaci, zjistila jsem, že ten krásný dům je docela zajímavé muzeum.

Hned v sobotu jsem M vykopala z peřin v normální hodnu a vyrazili jsme. Před vshodem byla menší fronta, která nás zarazila, ale díky bohu neodradila. A nakonec se ukázalo, že je způsobena pouze nadměrným security checkem, nic neobvykléhov Anglii. Stejně jako v British Library nám strčili osobní věci do průhledné igelitové tašky a mou hadravou tašku shledali moc velkou a musela do šatny. Občas mi ta opatření přpadjí důkladnější než na letišti a osobně to nesnáším (v British Library mi jednou dokonce kontrolovali macbook air, jestli v něm něco nepašuji z čítárny), ale nenechala jsem si zkazit hezkou neděli...

Uvnitř se pochopitelně nesmělo fotit. To mě jako social media blázna úplně nepotěšilo. Na internatu není mnoho kvalitních fotografií a tak je těžké na blogu někoho vizuálně nalákat, to místo musí člověk prostě vidět a sám zažít. Jestli se držíte úsloví "V jednoduchosti je krása" nebo "Méně je někdy více", tohle muzeum vám ukáže, že to, co vám na první pohled připadá jako přeplácanost (protože celý dům je zaplněn od sklepa až na půdu a není tu snad centimetr holé stěny) může krásné.


Daly by se tady trávit hodiny a hodiny než by člověk proykoumal každý kousek Soaneho sbírky. Co tu chybí jsou popisky. Asi by to nepůsobilo vizuálně nejlépe, kdyby každý ze stovek kousků měl popisek, ale u těch hlavních by to nevadilo. Momentálně se člověku dostane vyvětlení u pár větších exponátů.


Očividně byl Sir John milovníkem antiky, ale najdou se tady i jiné poklady - čínský porcelán, klasické obrazy, egyptský sakofág, který je mimochodem originál a na počast jeho převozu do Anglie uspořádal Soasne tři megalomanské oslavy.


Působivá není jen sbírka, ale hlavně dům samotný. Navrhl si ho sám majitel a odvedl skvělou práci, nutno uynat. Obrayová galerie má otvírací stěny, aby pojala více obrazů a zároveň byla oknem do jiných částí domu. Obývák může působit obyčejně, ale zbytek domu je velice rafinovaný - průhledy, úzká schodiště, tajná okénka, působivé stropy. Ne že bych byla architekt, ale plán toho domu jsem zkoumala detailně a hodně dlouho. A jestli mám nějaký vysněný dům...je to tenhle.



(All pictures from Google.com as it is forbidden to take pictures in Sir John Soane´s Museum)

No comments:

Post a Comment